Schatkist editie 3: een nieuwe versie

Schatkist, de meest gebruikte kleutermethode voor groep 1 en 2, is vernieuwd. Bij de ontwikkeling van de nieuwe versie is rekening gehouden met de laatste wetenschappelijke inzichten, maatschappelijke veranderingen en ervaringen van leerkrachten. Aandacht voor leerling, leerkracht én ouder; dáárom kiest u voor Schatkist.

Nieuw in Schatkist editie 3

U kunt met deze unieke methode voor groep 1 en 2 direct systematisch aan de slag met nieuwe ankers, nieuwe routines en de vele nieuwe digitale middelen, zoals de nieuwe Digiregie en een geheel vernieuwde Leerkrachtassistent. Zo kunt u in één oogopslag de voortgang van uw leerlingen bekijken en uw lessen makkelijk voorbereiden. Bovendien heeft Schatkist uitgebreide leerlingsoftware.

Inspelen op de natuurlijke manier van ontwikkelen van kleuters

Schatkist staat voor leuk en interactief spelen, leren en ontdekken. Met de gerichte spelactiviteiten van Schatkist, ontwikkelen kleuters een onderzoekende en ontdekkende houding, ieder kind op zijn eigen wijze. Als leerkracht werkt u met Schatkist doelgericht aan de brede ontwikkeling van kleuters. Maar Schatkist laat kleuters vooral ook nog kleuter zijn.

Een geïntegreerd aanbod van alle ontwikkelingsgebieden

In Schatkist komen alle ontwikkelingsgebieden en alle tussendoelen spelenderwijs aan bod: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, kunstzinnige vorming, wereldoriëntatie en wetenschap & technologie. Met Schatkist voldoet u aan alle doelen van het SLO.
Lees meer over de opbouw en organisatie van Schatkist editie 3.

Ruimte voor eigen keuzes

Schatkist biedt volop ruimte voor flexibiliteit en ruimte voor eigen thema's en activiteiten. De methode telt voor groep 1-2 in totaal 18 ankers. Dit zijn thema's die volgens een vaste en herkenbare structuur zijn opgebouwd. U kiest zelf de ankers die u het meest aanspreken. Ook binnen een anker is er genoeg ruimte om eigen activiteiten toe te voegen.
Lees meer over het werken met ankers en routines in Schatkist editie 3.

Uitdaging op eigen niveau

Schatkist werkt met drie herkenbare differentiatieniveaus: ster, maan en zon voor alle ontwikkelingsgebieden. Bij elke activiteit kunt u dus een stapje omhoog en omlaag maken in het aanbod. Voor taalzwakke kinderen heeft Schatkist preteachingmateriaal, woordkaarten, digitale prentenboeken en extra activiteiten beschikbaar.
Lees meer over differentiatieniveaus en persoonlijk leren in Schatkist editie 3.

Leerkrachtassistent, Digiregie en leerlingsoftware

Schatkist biedt een uitgebreid softwarepakket. In Digiregie kunt u uw lessen plannen, observaties invoeren en resultaten registreren. U krijgt adviezen die u helpen uw leerlingen op maat te begeleiden. De Leerkrachtassistent is digibordsoftware die u niet alleen optimale ondersteuning biedt bij het lesgeven, óók de kinderen kunnen er mee werken. Er is een effectieve samenhang en uitwisseling van gegevens tussen de leerkracht- en leerlingsoftware. De software is ook geschikt voor tablets.
Lees meer over de inzet van software bij Schatkist editie 3.

Storytelling met Pompom

Schatkist maakt gebruik van storytelling; elk anker start met een filmpje van Pompom, het vriendje van alle kleuters in de klas. Pompom gaat regelmatig logeren bij oma. Daar beleeft hij avonturen met zijn nichtje Loeloe en de buurjongen Tim. De kinderen worden in elk anker uitgedaagd om een probleem van Pompom en zijn vrienden te onderzoeken en samen een creatieve oplossing te bedenken.

Tips voor 21st century skills

In elk anker krijgt u tips om bij de kleuters een begin te maken met het ontwikkelen van 21st century skills. Bijvoorbeeld door het stimuleren van de vaardigheid probleemoplossend denken en creativiteit of de vaardigheid om samen te werken.

Materialen en beschikbaarheid

Hier vindt u een overzicht van materialen bij Schatkist editie 3.

Deel met anderen